08 March 2011

Bukan Chocolate biasa

Masa aku baca email keje, aku terbaca ada berita kematian staff kat tempat aku keje... inalillahwainailahirajiun..... arwah baru berusia 49 tahun, meninggal dunia lepas demam sehari....mungkin ajal dia dah tiba.. tapi yang wat aku terkejut sgt....cause of death is ruptured chocolate ovarian cyst.... ape yg aku dapat tau..arwah taktau pon dia ader penyakit tuh....mungkin ramai yg tatau..... coklat apekah itu.....itu bukan coklat biasa....coklat ovarian cyst ialah ketulan darah yang terhasil dalam ovari wanita disebab kan endometriosis....

ape tuh endometriosis????.... endo tu kalo owg kimia mesti tau... makna mudah = serap la... mcm endothermic = serap tenaga/haba.... tapi endometriosis ni, darah haid tu terserap masuk balik ke ovari..... mcm mane nak tau kiter ader ke tak endometriosis ni.. kena la pi check... sebab kadang2... kita tak rase sakit pon... tup2 kita kena penyakit ni..... kalo korang google, byk simptom penyakit ni, tapi blum tentu korg ader simptom ni korg ader endometrisis.... sape yg ader endometriosis pon lum tentu ader chocolate ovarian cyst, sebab ader certain body cell leh makan balik darah haid yang termasuk ke dalam ovari tuh.... tapi bagi sesape yg body cell dia tak mampu nak makan darah tu balik, ia akan jadik cyst.... 

Punca penyakit ni masih tak jelas...sesape nak wat kajian..sila kan...mane tau dapat jadik popular ke.. Nobel Laureates ke.... he he he... penyakit ni menyerang secara random...bukan sebab pemakanan, penjagaan badan ataupon keturunan.....SECARA RANDOM ye.... Doktor pakar pon masih tak pasti punca nyer... Tapi yang pasti...hanya Allah yang Maha Mengetahui akan sesuatu..... Dia yang Maha memberi sesuatu, Dia juga Maha Menyembuhkan sesuatu...amin....


Bila tgk pic ni, aku rase ngeri.... tapi aku rase sedey jugak bila mengenangkan arwah yg tatau dia menghidap penyakit ni..... So, pada korg semua especially gurls.... hargai diri sendiri, jaga diri sendiri, cintai diri sendiri, wat la medical check up. Sekurang2 nyer korg boleh tau awal kalo korg ader penyakit.....

Tapi sape yg tiba2 dapat tau ader penyakit, tak kira la besar ke kecik, leh bawak maut ke tidak... kuatkan la semangat korg.... ye..aku tau... mmg susah nak kuatkan semangat... terutamanya org sekeliling yg tak memahami & mengetahui.... tapi korg tetap jugak kena kuat.... sebab sekurang2 nyer Allah izinkan korg bernafas hingga ke saat ini.... sekurang2nyer korg boleh beribadat sebanyak2 nyer selagik hayat dikandung badan.... sekurang2nyer korang ada ruang untuk menginsafi diri berbanding mereka yg tenggelam dengan hal2 duniawi dan taksub dengan kehebatan diri.... sekurang2nyer korg antara owg terpilih menerima dugaanNya, sebab Dia syg korg, ingat korg la Dia bagi dugaan kat korg.... kalo Allah x ingat korg, Dia akan biarkan korg leka ngan kehidupan duniawi, gaji besar, kete besau, umah besau sampai korg lupe ibadat, korg lupa nak tlg org susah, korg lupe nak menginsafi diri, korg mengherdik mereka yg hidup susah sebab x pandai blaja dan malas berusaha.... sebab korg pk hidup korg x penah susah pon walaupon korg x beribadat.... astaghfirullahalazim..... mintak dijauhkan perasaan macam tuh....

Aku bukan ustazah, aku bukan ulama, tapi aku manusia biasa yang juga mengalami musibah dan dugaan dariNya, aku pon bukan kuat sgt nak nasihatkan org, tapi aku selalu pujuk hati aku yg degil ni, supaya percaya bahawa sesape yg dilanda musibah, adalah org yang disayangi Allah... sebab Dia nak kita sentiasa berdoa, mengadu domba pada Nya, sebab Dia tahu, manusia ni hanya ingat Tuhan bila susah.... Dia nak kita dekat denganNya, sebab tuh dia bagi kita susah... Dia x makbulkan doa kita bukan bermakna Dia tidak adil, tapi Dia suker dengan doa kita... jadi Dia nak dengar kita berdoa sentiasa.... jadik....bertuahnya kita sebab terpilih mendapat dugaan dariNya..... berhentilah merungut dan mengeluh dengan dugaan Nya <-----aku cakap untuk diri sendiri.....

No comments:

Post a Comment

 

Live Our Life | Copyright © 2013 | Designed by Cik Bulat